YLVA
Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa
- ELY-keskus
- Etusivu
- Usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tälle sivulle on koottu toiminnanharjoittajien ja kuntakäyttäjien usein kysymiä kysymyksiä.
Usein kysyttyjä kysymyksiä, toiminnanharjoittajat
-
Miten kirjaudun Aluehallinnon asiointipalveluun?
Palveluun kirjaudutaan Aluehallinnon asiointipalvelun kautta. Sivuston Palvelut-kohdasta valitaan "YLVA - Ympäristönsuojelun raportointipalvelu toiminnanharjoittajille". Valinnan jälkeen palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai varmennekortilla. Tunnistautumisen jälkeen pääset aloittamaan uuden asioinnin tai tarkastelemaan aloitettuja asiointeja.
Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä tuki.spa@ely-keskus.fi.
-
Miksi toiminnanharjoittajan edustajan pitää kirjautua henkilökohtaisilla tunnuksilla?
Tämän taustalla on laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja olemme velvoitettuja käyttämään hallinnon yhteisiä sähköisiä tukipalveluita. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten ei ole mahdollista tunnistautua yrityksen pankkitunnuksilla.
-
Onko muita tunnistautumisvaihtoehtoja kuin henkilökohtaiset pankkitunnukset?
Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, jolloin ei ole mahdollista tunnistautua esimerkiksi yrityksen pankkitunnuksilla. Henkilökohtaisten pankkitunnusten sijaan voit tunnistautua varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne voidaan aktivoida operaattorisi myymälässä ilman pankkitunnuksia, kunhan mukanasi on virallinen henkilökortti. Voit ottaa sen käyttöön myös henkilökohtaiselle työnumerollesi.
Vahvasta sähköisestä tunnistuksesta säädetään laissa. Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistusmenetelmät. Vaihtoehtoisista tunnistustavoista voit kysyä Liikenne- ja viestintävirastosta.
-
Kirjautuessani järjestelmään valittavakseni ei tule yritystä/kohdetta, jolle haluan raportoida. Mitä teen?
Jos Digi- ja väestötietovirasto tai YTJ on liittänyt yrityksen/kohteen henkilötunnuksellesi, löytyy se kirjautumisen jälkeen Aluehallinnon asiointipalvelun kohdelistauksesta. Mikäli oikeaa yritystä/kohdetta ei löydy listauksesta, ole yhteydessä kyseiseen yritykseen ja varmista, että sinut on valtuutettu asioimaan kyseisen yrityksen puolesta.
-
Miten saan valtuudet toimia yrityksen nimissä?
Suomi.fi-valtuusrekisterissä voidaan antaa valtuus, jolla valtuutettu voi asioida valtuuttajan puolesta Aluehallinnon asiointipalvelussa valtuuden mukaisilla rajoituksilla. Käyttäjä ei tarvitse erillistä Suomi.fi-valtuusrekisterissä olevaa valtuutusta, mikäli käyttäjä on palvelun tietojen mukaisesti yrityksen / yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen, toimitusjohtaja, yksityinen elinkeinonharjoittaja tai kommandiittiyhtiön yhtiömies. Suomi.fi-asiointivaltuudet liittyvät Aluehallinnon asiointipalvelussa tiettyyn asiointityyppiin. YLVA:n asiointityyppi on Ympäristöasiat-asiakaskategorian Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi-valtuutuskoodi.
Kaikki kohteelle valtuutetut henkilöt pääsevät näkemään valtuutuksen jälkeen kohteen aloitetut asioinnit. Kansalaisneuvonta auttaa yleisissä Suomi.fi-palveluun liittyvissä asioissa. Valtuutuspyyntöohje löytyy Aluehallinnon asiointipalvelusta.
-
Miten luon uuden valtuuden yrityksen nimissä?
Digi- ja väestötietovirasto vastaa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta. "Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä ja valitse Valtuudet. Vaihda käyttäjäroolisi yritykseen oikeassa yläreunassa olevan Vaihda käyttäjärooli -valikon kautta. Samasta valikosta voit poistua yritysroolista, jolloin palaat henkilökohtaiseen näkymääsi. Luo uusi valtuus yrityksen nimissä painamalla Lisää uusi valtuus -painiketta ja valitsemalla tämän jälkeen Anna valtuus. Valtuuden antamisessa on neljä vaihetta." Kohdassa "Sisältö – Valitse valtuuden asia listasta -> Ympäristöasiat -> Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi".
-
Miten yrityksen tulee toimia, jos valtuuksia saanut henkilö lähtee yrityksestä?
Jos valtuudet saanut työntekijä lähtee yrityksestä, tulee työnantajan mitätöidä hänelle annetut valtuudet.
Lisätietoa valtuuksista:
-
Teen raportointia ensimmäistä kertaa, miten toimin?
Ole yhteydessä oman ELY-keskuksesi vastuuvalvojaan tai kunnan valvontaviranomaiseen riippuen siitä, kuka on kohteen valvova viranomainen.
-
Miten aloitan uuden raportin tekemisen?
Jos olet raportoimassa uusia tietoja (uutta jaksoa) mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä", valitse "Uusi asiointi" ja listalta "YLVA - Ympäristönsuojelun raportointipalvelu toiminnanharjoittajille". Näin pääset raportoimaan uutta ajanjaksoa. Huomioithan, että vanhoja raportteja ei voi avata uusien raportointijaksojen tietojen kirjaamista varten.
-
Raportointi jäi kesken enkä löydä raportteja mistään. Voitteko palauttaa raportit?
Tarkista löytyvätkö kesken jääneet raportit Aluehallinnon asiointipalvelun yläpalkista kohdasta "Työpöytä".
Ole yhteydessä tekniseen tukeen tuki.spa@ely-keskus.fi, jos raporttia ei löydy työpöydän omien asiointien listalta.
-
Olen täyttänyt raportin asiointipalvelussa. Miten lähetän sen viranomaiselle?
Jos sinulla on asiointi kesken, mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä" ja voit jatkaa raportointia sitä kautta.
Jos olet jo täyttänyt kaiken valmiiksi ja valinnut "Valmis lähetettäväksi" mene välilehdelle "Lähettäminen", josta voit lähettää raportin ja valitse "Lähetä käsittelyyn".
Jos lomake ei näy valvojalla, varmista, että olet käynyt läpi kaikki edellä mainitut kohdat. Huomioi, että "Valmis lähetettäväksi" –valinta ei lähetä lomaketta. "Valmis lähetettäväksi" –valinta ei aktivoidu, jos lomakkeella on virheellisiä tietoja. Korjattavat tiedot korostuvat lomakkeella punaisilla reunuksilla.
-
Voiko useampi henkilö raportoida saman yrityksen tietoja?
Kyllä. Kun olet aloittanut uuden asioinnin, sinun on mahdollista valtuuttaa muita asioijia samaan asiointiin. Asiointitilassa voit aloittaa uuden asioijan valtuutusprosessin "Kutsu uusi asioija"-toiminnolla. Toiminto lähettää kutsun antamaasi uuden, kutsuttavan asioijan sähköpostiosoitteeseen. Toiminto löytyy aloitetun asioinnin "Asiointioikeudet" -sivulta.
-
Miten kuuluu toimia salassa pidettävän tiedon kanssa?
YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Ole yhteydessä ELY-keskuksen vastuuvalvojaan, mikäli sinulla on kysyttävää salassa pidettävästä tiedosta. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.
-
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä: ylva@ely-keskus.fi.
Kuvaile ongelmaasi YLVAssa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
Usein kysyttäjä kysymyksiä, kuntakäyttäjät
-
Miten kirjaudun YLVAan?
Palveluun kirjaudutaan https://ylva.ahtp.fi -sivuston kautta.
Kirjautumiseen käytetään ainoastaan Valtorin lähettämiä tunnuksia. Käyttäjätunnukset ovat muotoa U000000@alh.fi (iso U-kirjain ja kuusi numeroa).
Ensimmäistä kertaa kirjautuessa tai uutta selainta käytettäessä järjestelmä pyytää kaksivaiheista tunnistautumista. Tunnistautuminen tapahtuu tekstiviestitse tai puhelimitse.
Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä ylva@ely-keskus.fi.
-
Miksi en pääse kirjautumaan YLVAan?
Kirjautuminen tapahtuu osoitteessa: https://ylva.ahtp.fi
Kirjaudu U-tunnuksellasi YLVAan seuraavasti: syötä käyttäjätunnus U000000@alh.fi (iso U-kirjain ja kuusi numeroa – ei O-kirjainta). Syötä tämän jälkeen salasana. Valtori on lähettänyt sinulle erillisessä suojatussa sähköpostissa salasanan U-tunnuksellesi.
Suosittelemme Mozilla Firefox-, Microsoft Edge- tai Google Chrome –selaimen käyttöä.
Jos kirjautuminen tavallisessa selainnäkymässä ei onnistu, yritä kirjautumista InPrivate-ikkunassa (incognito-tila). Saat kaikissa selaimissa InPrivate-ikkunan tai sitä vastaavan tilan auki selainikkunan oikeasta yläkulmasta.
Vaikka sinulla olisi entuudestaan U-tunnus esim. Notto-järjestelmää varten, et pääse kirjautumaan YLVAan ilman että haet YLVAn käyttöoikeutta. Saatuasi käyttöoikeuden voit kirjautua vanhalla tunnuksellasi ja salasanallasi YLVAan.
Ongelmatilanteissa tarkasta U-tunnuskirjautumisen tarkistuslista (pdf).
Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä ylva@ely-keskus.fi.
-
En pääse valitsemaan U-tunnuksella kirjautumista YLVAan, tietokoneeni tarjoaa ainoastaan kuntasähköpostilla kirjautumista. Mitä avuksi?
Tyhjennä selaimen välimuisti. Huomioi, että pelkän sivuhistorian lisäksi tulee tyhjentää myös salasanat ja kirjautumistiedot. Vaihtoehtoisesti voit kokeilla kirjautumista InPrivate-ikkunassa (incognito-tila). Saat kaikissa selaimissa InPrivate-ikkunan tai sitä vastaavan tilan auki selainikkunan oikeasta yläkulmasta.
Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä ylva@ely-keskus.fi.
-
Olen unohtanut salasanan U-tunnukselleni. Miten saan uuden salasanan?
Lähetä organisaatiosähköpostistasi (esim. matti.meikalainen@kunta.fi) tukipyyntö YLVA-asiointipostilaatikkoon ylva@ely-keskus.fi.
Nopeammin saat uuden salasanan soittamalla Valtorille p. 0295 504200. Palvelupiste on avoinna arkisin klo 8-16.15. Kysyttäessä organisaatiota valitse ELY.
-
Pitääkö jokaisen kunnan viranhaltijan hakea omat käyttäjätunnukset, vai onko mahdollista, että työntekijöillä on yhteinen tunnus?
U-tunnukset ovat henkilökohtaisia eikä toisten U-tunnusten käyttäminen ei ole sallittua. Jokaisen käyttäjän tulee hakea henkilökohtaiset U-tunnukset lomakkeella. Täytä ja allekirjoita lomake ja lähetä se skannattuna osoitteeseen ylva@ely-keskus.fi.
-
Voiko YLVAssa käyttää Notto-järjestelmän tunnusta?
Kyllä voi. Jos sinulla on jo U-tunnus voit hakea samalle tunnukselle YLVAn käyttöoikeutta lomakkeella. Uuden oikeuden saatuasi sama U-tunnus ja salasana toimii YLVAssa sekä Notossa. Käyttöoikeuksien saaminen voi kestää muutaman viikon. Täytä ja allekirjoita lomake ja lähetä se skannattuna osoitteeseen ylva@ely-keskus.fi.
-
Työpaikkani/ sähköpostini/ nimeni/ puhelinnumeroni on muuttunut, tilaanko uuden U-tunnuksen?
Ei tarvitse tilata uutta tunnusta. Voit käyttää vanhaa U-tunnustasi ja salasanaasi, sillä U-tunnus on henkilö-, ei kuntakohtainen. Ilmoitathan kuitenkin osoitteeseen ylva@ely-keskus.fi uudet tietosi (esim. nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, uudet valvotavat kunnat sekä kunnat, joissa et toimi enää valvojana).
-
Organisaatiomme toimii useassa kunnassa. Onko mahdollista, että saisimme käyttöömme kaikkien kuntien valvontatiedot yhdellä käyttäjätunnuksella?
Jokainen valvoja voi hallinnoida yhdellä henkilökohtaisella tunnuksellaan kaikkien valvomiensa kuntien kohteita.
-
Minkä raportointilomakkeen kytken YLVA-kohteelle?
Raportointilomakkeet määräytyvät ympäristöluvan, ilmoituksesta tehtävän päätöksen tai rekisteröintiä koskevan asetuksen perusteella. YLVAan on toteutettu noin 40 lomaketta. Lomakkeet on toteutettu rakenteellisina, jotta niiden tiedoista voidaan tuottaa tarvittavat raportit. Perustietoja koskevat raportointilomakkeet kytkeytyvät kohteen pääosiolle automaattisesti. Ilmansuojelu-, vesiensuojelu- ja jätelomakkeet kytketään kyseisen sektorin pisteelle, jos ympäristölupa tai säädös edellyttää näiden tietojen raportoimista. YLVAan on toteutettu myös joitakin rakenteellisia toimialakohtaisia raportointilomakkeita: ampumarata, eläinsuoja, kaatopaikka, kalankasvatus, turkistuotanto ja turvetuotanto. Muut valvontaa varten tarvittavat tiedot raportoidaan liitetiedostoina.
-
YLVA-kohteelle on merkitty virheellinen päätoimiala. Voinko muuttaa sen?
Valvoja voi muuttaa päätoimialan, jos kohteen osiolla ei ole luokittelutietoja. Kun kohteelle lisätään luvanvaraisuustieto tai muuta luokittelutietoa esim. eläinpaikkamääriä, päätoimialan vaihtomahdollisuus lukittuu. Päätoimialan vaihtomahdollisuus lukittuu myös silloin, kun osion pisteelle on raportoitu tietoja. Jos päätoimialan vaihtomahdollisuus on jo lukittunut, lähetä tukipyyntö asiointipostilaatikkoon ylva@ely-keskus.fi.
-
Miten saan tilattua aineistoa YLVA-tietojärjestelmästä?
Aineistopyynnöt lähetetään Suomen ympäristökeskukseen: kirjaamo@syke.fi
-
Miten kuuluu toimia salassa pidettävien tietojen kanssa?
YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Ole yhteydessä ELY-keskuksen vastuuvalvojaan, mikäli sinulla on kysyttävää salassa pidettävästä tiedosta. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.
-
Miten YLVAn käyttämä Oskari-karttapalvelu toimii?
Oskari-karttapalvelu on Maanmittauslaitoksen palvelu. Lisätietoa palvelusta:
-
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä: ylva@ely-keskus.fi.
Kuvaile ongelmaasi YLVAssa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
Päivitetty: 02.06.2023